Η ιστορία του βρετανού Άλαν Τούρινγκ, εξπέρ στην αποκρυπτογράφηση, μαθηματικού κι επιστήμονα, που κατά τη διάρκεια του Β` Παγκοσμίου Πολέμου ήταν ο κύριος υπεύθυνος για το σπάσιμο του γερμανικού κωδικού Ενίγκμα, βοηθώντας τους συμμάχους στον πόλεμο με τους ναζί. Μετά τον πόλεμο βοήθησε να αναπτυχθεί η τεχνολογία των κομπιούτερ στο πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ, αλλά το 1952 κατηγορήθηκε από την αγγλική κυβέρνηση για ομοφυλοφιλία, η οποία και ήταν τότε παράνομη στη χώρα.
Παραγωγή: 2014
Είδος Ταινίας: Βιογραφίες, Δράμα, Θρίλερ
Σκηνοθέτης: Morten Tyldum
Ηθοποιοί: Benedict Cumberbatch, Keira Knightley, Matthew Goode
TRAILER:
>>> ΔΕΙΤΕ ΤΟ:
[
LINK-1] - [
LINK-2] - [
LINK-3] - [
LINK-4] - [
LINK-5]
ΚΡΙΤΙΚΗ - ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
Μια ιστορία που έπρεπε να ειπωθεί, έστω με την μορφή ενός κατασκοπευτικού θρίλερ, για έναν άνθρωπο που συχνά αποκαλείται ο πατέρας της τεχνητής νοημοσύνης, τον Άλαν Τούρινγκ, στον οποίο κατά την εποχή του, όχι μόνο δεν αναγνωρίστηκαν οι υπηρεσίες του ως προς το έθνος του και ως προς την ανθρωπότητα, αλλά με την κατηγορία της ομοφυλοφιλίας υπέστη βάναυση κακοποίηση με χημική ορμονική θεραπεία και αυτοκτόνησε σε ηλικία σαράντα ενός ετών. Μια βιογραφία και παράλληλα ιστορικό δράμα με τραγικές προεκτάσεις, ντυμένης με όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά μιας αξιοπρόσεκτης παραγωγής, που της εξασφαλίζουν την εμπορική επιτυχία και μια θέση στα ταμπλό των όσκαρ.
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν οι Ναζί προσπαθούσαν να πάρουν τον έλεγχο της Ευρώπης, η βρετανική κυβέρνηση οργάνωσε μια ομάδα ετερόκλιτων μελετητών στην Βρετανική Σχολή Κρυπτογραφίας στο Μπλέτσλεϊ Παρκ, με σκοπό να σπάσει τον περίφημο κώδικα επικοινωνίας «Αίνιγμα», μέσω του οποίου οι γερμανικές δυνάμεις επικοινωνούσαν. Σε αυτή την ομάδα ο Τούρινγκ θα παίξει ηγετικό και καθοριστικό ρόλο καθώς με την ιδιοφυΐα του και τις επιστημονικές του ικανότητες, θα σπάσει τους κωδικούς της περίφημης μηχανής Αίνιγμα, μικραίνοντας την διάρκεια του πολέμου κατά δυο χρόνια και σώζοντας με τον τρόπο αυτό πάνω από δεκατέσσερα εκατομμύρια ζωές. Το ιστορικό αυτό γεγονός, δομείται πάνω στην αστυνομική έρευνα που έγινε το 1952 από την οποία ο Τούρινγκ κρίθηκε ένοχος για ασέβεια, με τα τότε βρετανικά ήθη, λόγω της ομοφυλοφιλίας του, ενώ παράλληλα σε έναν τρίτο αφηγηματικό άξονα φωτίζονται κάποιες πτυχές των δύσκολων χρόνων της εφηβείας του.
Ο Νορβηγός σκηνοθέτης Μόρτεν Τίλντουμ πλέκει δεξιοτεχνικά στον κινηματογραφικό καμβά του τους τρεις αφηγηματικούς άξονες και δείχνει απόλυτη προσοχή στη λεπτομέρεια των όσων απεικονίζει, φαίνεται όμως να αποφεύγει την ανάλυση στα λεπτότερα σημεία της ιστορικής αυτής περιόδου και ιδίως αυτά που αφορούν τον ήρωα, με ποιο τρόπο δηλαδή συνεισέφερε στην επιστημονική κοινότητα και γενικά στην ανθρωπότητα, ποια ήταν η ιδιαίτερη προσωπικότητα του και πως αδικήθηκε και κακομεταχειρίστηκε από την χώρα του. Στοιχεία, που θα ήταν ευπρόσδεκτα και θα φώτιζαν περισσότερο το επιστημονικό αλλά και το ανθρώπινο πορτρέτο του επιστήμονα. Αντ΄αυτού, σκιαγραφεί αμυδρά το φαινόμενο Τούρινγκ, απλοποιεί αρκετά την ιστορία της ζωής του πλαισιώνοντας την κυρίως από γεγονότα πολεμικής κατασκοπίας, συναρπαστικά, αλλά αποκομμένα από κάθε συναισθηματική περιπλοκότητα, ίσως γιατί δεν επιθυμεί να ρισκάρει από την μια με τις δυσκολίες της τεχνικής πολυπλοκότητας και από την άλλη να υποπέσει σε έντονο μελοδραματισμό εμβαθύνοντας στον περίπλοκο ψυχισμό του μαθηματικού.
Το καλογυαλισμένο «Παιχνίδι της μίμησης», κινείται με προσοχή, ασφάλεια και συγκρατημένα, πολύ αριστοτεχνικά όμως γύρω από τα καθορισμένα συμβατικά πλαίσια, ντύνεται με έναν έντονο πολεμικό κατασκοπευτικό θρίλερ χαρακτήρα, πυκνώνει τα πολιτικά του νοήματα γύρω από την ομοφυλοφιλία, αναδεικνύει για άλλη μια φορά την ιδιότητα του χρόνου, ως αντισταθμιστή και τελικού κριτή και θέτει ερωτηματικά σχετικά με την φύση της ίδιας της τεχνητής νοημοσύνης και με την θεοποίηση των ιθυνόντων που την ελέγχουν.
Σε όλα τα αφηγηματικά μέρη κυριαρχεί ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, του οποίου το χάρισμα σωστά καθοδηγούμενο, αποδίδει νατουραλιστικά την εκκεντρική συμπεριφορά του Τούρινγκ χωρίς καμία επίδειξη αλλά με συνέπεια και ακεραιότητα και είναι αυτός που βαστάει όλο το έργο και μας οδηγεί να αντιληφθούμε την ιδιαίτερη προσωπικότητά του μεγάλου επιστήμονα.
Η ταινία αυτή αξίζει την προσοχή του θεατή όπως λέει και ο ήρωας στην αρχή της, αποτίει έστω και καθυστερημένα φόρο τιμής στο λαμπρό αυτό μαθηματικό μυαλό και αποκτά ιστορική σημασία και βάρος, καθώς μέσα από αυτήν μαθαίνουμε έστω και σε γενικές γραμμές την απαρχή των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Related Posts